ilzeboogaard.reismee.nl

Kaikoura

Ik ben 1 dag in Blenheim geweest, maar er was niks te doen daar. Toch ben ik even de stad in geweest om te kijken en of frisse lucht binnen te krijgen. Buitenom het Seymour Square met de klok toren en het park naast de rivier was er niet veel te zien. De vrouw die in de Backpackers werkte was wel heel lief en heeft mij de volgende dag een lift naar de busstop gegeven. Terwijl ik aan het wachten was op de bus, ontmoette ik mensen die ook naar Kaikoura gingen. Twee van hen zaten zelfs in hetzelfde hostel. Gezellig met hen gepraat, ook in de bus. In Kaikoura was het erg lekker weer en het uitzicht is hier heel mooi. Gisteren ben ik even naar het strand geweest en naar het Kaikoura museum. Vanochtend heb ik de Whale Watch gedaan. Om 11 uur vertrokken we met de bus naar de marinebasis en daar stapten we op de boot. Helaas was het koud en het regende af en toe, maar het was nog steeds een leuke ervaring. Natuurlijk was ik weer de enige die zeeziek werd... We hebben twee walvissen en een groep dolfijnen gezien. Heel indrukwekkend om een walvis van dichtbij te zien. De dolfijnen kwamen een stuk dichterbij de boot aangezien zij erg nieuwgierig zijn en contact zoeken met mensen. Gelukkig ging het weer prima zodra ik van de boot af was en wat had gegeten. Morgen ben ik hier nog een dag en daarna ga ik Nara Christchurch, waar ik de Tranz Alpine trein neem richting de westkust.

Sunny Nelson

Morgen vertrek ik al weer naar Blenheim, maar ik heb he leuke dagen gehad hier in Nelson. Het weer was goed, rond de 30 graden en de stad is erg leuk. Het hotel waar ik in sliep was een beetje oud, maar ze gaan van de winter renoveren. Op het moment heeft het een gevoel alsof je in een motel in Amerika bent, maar dan in de jaren 60. De eerste dag ben ik naar Founders Park geweest. Een dorp waarin alle belangrijke gebouwen van Nelson zijn verzameld. Een windmolen, een café, een kapper en een vliegtuig. Ook hebben ze een werkend café met lekkere cider. Daarna ben ik naar het Nelson museum gegaan, interessant, maar klein. Zondag ben ik naar het Word of Wearable arts and classic cars museum geweest. 's avonds naar de bios met mijn kamergenoot, naar de nieuwe Spiderman film. Vandaag ben ik lekker naar het strand geweest, maar ik ben verbrand op mijn benen... Morgenochtend vertrek ik dus richting Blenheim, waar ik 2 nachten zal blijven.

Oud en Nieuw

Op de 31ste gingen we weer met de bus terug naar Auckland. We zouden om half twee vertrekken maar dat werd iets later. Onderweg liepen we nog meer vertraging op. Rond 18 uur waren we weer in de stad. Meteen eten gemaakt en daarna in de lounge oud en nieuw gevierd. Twee vrienden kwamen naar ons hostel en we ontmoetten een Deense vrouw. Samen speelden we spelletjes en dronken we. Daarna zijn we de stad in gegaan om het vuurwerk te bekijken. Erg spectaculair, maar wel kort. Na 5 minuten was het weer voorbij. Ik ben met de meiden de stad in gegaan en we belandden ik Habana Joe's. Erg gezellige avond. Op 1 januari hebben we lekker uitgeslapen(was nodig) en uitgerust. 's middags zijn we wel even de stad in gegaan en we heben een smoothie gehaald bij Tank. Vandaag zijn we met de ferry naar Rangitoto Island gegaan. Een vulkanisch eiland van 600 jaar oud. Er zijn geen winkels, cafés of restaurants op het eiland. Enkele mensen wonen aan het begin van het eiland. We besloten om de Coastal Track te lopen, foute beslissing. We hebben bijna onze enkels gebroken(bedankt papa). Daarna zijn we over de weg terug richting de ferry gelopen. Gegeten bij de Mac en daarna naar het hostel. Het was tijd om alles in te pakken. Morgen gaan we souvenir shoppen en eten in de skytower. De dag daarna stappen we allemaal in het vliegtuig, maar ik heb een andere bestemming.

Paihia

Donderdag zijn we vertrokken richting Paihia, een klein stadje in het Noorden van Nieuw-Zeeland. Vrijdag hebben we fietsen gehuurd en hebben we ongeveer 15 kilometer gefietst. We begonnen bij het strand in Paihia en eindigden daar ook weer. Onze eerste stop was de Waitangi Treaty Grounds. Hier is het verdrag van Waitangi getekend, een belangrijke plaats in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland dus. Hiermee werd Nieuw-Zeeland zelfstandig van Engeland. We liepen langs het strand waar de missionarissen aan land kwamen en we hebben het huis van James Busby gezien. Ook konden we een cultural performance bijwonen. Daarna was het tijd om te lunchen en weer verder te fietsen. Langs de golfcourse over een gravelweg gingen we verder naar een lookout point. Vanuit daar reden we langs de waterval en weer terug naar het strand. Zaterdag hebben we de Dune Rider tour gedaan. We werden om 07:10 opgehaald en nadat iedereen was opgepikt reden we richting het Noorden. Om 09:00 hadden we eerst koffiepauze. Ook verruilden we hier onze bus voor een 4wd wagen. We reden richting 90 mile beach, terwijl we onderweg grote kauribossen zagen. Over 90 mile beach rijden was heel gaaf om te doen en onderweg stopten we om foto's te maken. Een tijdje later stopten we weer, maar dit keer om te sandboarden. Erg vermoeiend maar super gaaf om te doen. Door naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Hier staat een vuurtoren, waar volgens de maori-legende alle zielen van overledenen vertrekken op hun reis. Op de terugweg hadden we lunch en een ijs stop en om 17:30 waren we weer in Paihia. Lekker pizza gegeten, want we waren te moe om te koken. Vandaag vertrokken we om 09:00 met de boot. We gingen op een cruise richting the hole in the rock. Op de heenweg zagen we een groep dolfijnen en een blauwe pinguin. Helaas werd ik zeeziek, maar het was toch een leuke ervaring. We konden gelukkig door the hole heenvaren en daarna keerden we om. We stopten in Ohetei Bay voor onze lunch en een wandeling over het eiland. Daarna weer terug naar de haven. Morgen vertrekken we weer naar Auckland om Oud en Nieuw te vieren.

Back in Auckland

Mijn dagen in Windy Welly gingen erg snel voorbij. Ik heb samen met Astrid vier hele leuke dagen doorgebracht. We hebben het Te Papa bezocht, een museum met 6 verdiepingen. Erg leuk en interessant om te zien. Onder andere een expositie over de eerste wereldoorlog, de maori geschiedenis en een kunstafdeling. De dag daarna zijn we met de Wellington Cable Car geweest. We hebben het museum gezien en zijn door de Botanische tuinen gelopen. 's avonds gingen we naar de nightmarket om Mexicaans te eten. Zaterdag was de laatste dag en besloten we om door de haven te lopen. We kwamen langs de underground market met veel leuke kraampjes. Daarna gingen we naar het Wellington Museum. Zondagochtend om 04:30 ging de wekker want ik had een vlucht naar Auckland. Toen ik uit het vliegtuig stapte, zaten Lars en Opa te wachten op een bankje. We namen een taxi naar het hostel, maar we konden helaas nog niet inchecken. We liepen naar de haven, waar we een smoothie dronken. Ook hebben we het Albert Park bezocht. Zo snel mogelijk de kamer in en even slapen. De volgende dag bezochten we het Auckland War Memorial/museum. 3 verdiepingen vol met geschiedenis, van Maori geschiedenis naar natuur geschiedenis tot oorlogsgeschiedenis.

Dinsdag 25 december, eerste kerstdag: we bezochten vandaag Waiheke Island. We namen de boot om 10 uur en besloten boven op het dek te gaan zitten. Een slechte keuze, want toen we eenmaal vertrokken waren waaiden we bijna van de boot af. We namen daarna de boot naar Onetangi, een dorpje op het eiland. Na de lunch besloten we om op het gemakje terug te lopen richting de ferry. Het was lekker weer en we zagen veel mooie dingen. Onderweg kwamen we langs een skatepark met een toilet. Lars en ik vonden daar een verlaten winkelkarretje en we konden het niet laten om daar iets leuks mee te doen. Helaas was de poot gebogen, dus konden we er niet in gaan zitten. Daarna liepen we verder maar vanwege de regen besloten we de bus te nemen. In het hostel wilden we gaan koken, maar het eten was uit de koelkast verdwenen. De housekeeping had de grote schoonmaak gehouden. Omdat het Kerst was, waren alle winkels en restaurants dicht, dus haalden we eten bij de McDonald's. Na een tocht van 30 minuten, met een bijna fatale afloop(Lars struikelde over de mat met het eten in zijn hand), hebben we het toch gered. Wat een feestmaal! Vandaag moesten we dus eerst naar de winkel voordat we konden ontbijten. Opa en Lars zijn samen op pad geweest en hebben Mount Eden beklommen. Ik had afgesproken om te gaan lunchen met een vriendin en ben naar het strand geweest. Morgen ochtend vertrekken we richting het Noorden voor 4 dagen.

Wellington

Inmiddels ben ik aangekomen in Wellington. Ik heb in totaal 2 weken doorgebracht in Havelock en ik heb het erg naar mijn zin gehad. Het was erg lekker weer en ik ben veel buiten geweest. Dinsdagavond hebben we afscheid genomen. Ik heb een paar cadeautjes gekregen om mee te nemen. De bus vertrok om 08: 30 en de reis duurde 5.5 uur. In Wellington aangekomen regende het heel hard en dat ging de hele dag door. Even uitgerust en daarna naar de supermarkt gegaan. Daarna met mijn kamergenote pizza gegeten een naar de bios geweest. Erg leuk om samen een gezellige avond door te brengen. Vandaag ga ik een bezoek brengen aan het Te Papa museum, maar eerst lekker ontbijten.

Havelock North

Inmiddels ben ik al meer dan een week in het zonnige Havelock North. Een dorp gelegen aan de oostkust van Nieuw-Zeeland met veel zonuren. Het feit dat ik Nederlands kan praten zorgt ervoor dat het net lijkt alsof ik thuis ben. Ik heb mijn dagelijkse taken zoals: de kippen voeren, de hond uitlaten, de vaat doen, helpen met piano oefenen en koken. Daarnaast zijn er elke dag nog andere dingen die gedaan moeten worden. Genoeg te doen dus, maar we hebben een deal gemaakt. Ik werk wat meer uren dan afgesproken en zij betalen mijn kappersbeurt aanstaande dinsdag. Ik voel me prima thuis hier en ik voel me een grote zus. Mijn kookkunsten vallen gelukkig in de smaak bij de jongens. Vandaag heb ik Napier verkend. Napier staat bekend als de Art Deco stad, erg leuk om de huizen in die stijl te zien. Ik heb gewinkeld en de stad verkend. Ook ben ik naar het aquarium geweest, wat erg leuk was om te doen. Heel veel vissen en andere zeedieren gezien. 's avonds ben ik samen met Maria naar een voorstelling van The Messiah geweest. Erg indrukwekkend om een orkest en een koor zo samen te zien werken. De voorstelling was eigenlijk net iets te lang, maar zeker een leuke ervaring.

Kimbolton 2

In de tijd die ik in Kimbolton heb doorgebracht hebben we samen veel gedaan. We gingen vaak op avontuur met de auto. Zo heb ik onder andere een tour in de bierbrouwerij gehad, zijn we naar Whanganui gereden, hebben we het centrum van Palmerston North verkend en zijn we naar Owlcatraz geweest. In Owlcatraz waren uilen(goh wat vreemd), alpacas, ezels, herten, een geit, een varken en een kakatoe. Ook waren er gloeiwormgrotten, gemaakt door een meneer. Na vele jaren van onderzoek heeft hij de beste omstandigheden gevonden en zijn eigen grot aangelegd. Naast al deze dingen hebben we ook veel wandelingen gemaakt met de hond en we hebben heel wat uren doorgebracht in de pub(ik kan nu wel poolen). Vanochtend bracht Annelies me naar de bus, maar onderweg wel even ontbijten bij de Mac. Met de bus vertrok ik richting Hastings. Ik werd opgehaald door Maria en haar zoon Patrick. Ze wonen in Havelock North, het aanliggende dorp. De hond Harry is super schattig en ik kan hier Nederlands praten. Mijn eerste taak was om pepernoten te bakken en de cadeaus in te pakken. We hebben samen Sinterklaas gevierd.