ilzeboogaard.reismee.nl

Paihia

Donderdag zijn we vertrokken richting Paihia, een klein stadje in het Noorden van Nieuw-Zeeland. Vrijdag hebben we fietsen gehuurd en hebben we ongeveer 15 kilometer gefietst. We begonnen bij het strand in Paihia en eindigden daar ook weer. Onze eerste stop was de Waitangi Treaty Grounds. Hier is het verdrag van Waitangi getekend, een belangrijke plaats in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland dus. Hiermee werd Nieuw-Zeeland zelfstandig van Engeland. We liepen langs het strand waar de missionarissen aan land kwamen en we hebben het huis van James Busby gezien. Ook konden we een cultural performance bijwonen. Daarna was het tijd om te lunchen en weer verder te fietsen. Langs de golfcourse over een gravelweg gingen we verder naar een lookout point. Vanuit daar reden we langs de waterval en weer terug naar het strand. Zaterdag hebben we de Dune Rider tour gedaan. We werden om 07:10 opgehaald en nadat iedereen was opgepikt reden we richting het Noorden. Om 09:00 hadden we eerst koffiepauze. Ook verruilden we hier onze bus voor een 4wd wagen. We reden richting 90 mile beach, terwijl we onderweg grote kauribossen zagen. Over 90 mile beach rijden was heel gaaf om te doen en onderweg stopten we om foto's te maken. Een tijdje later stopten we weer, maar dit keer om te sandboarden. Erg vermoeiend maar super gaaf om te doen. Door naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw-Zeeland. Hier staat een vuurtoren, waar volgens de maori-legende alle zielen van overledenen vertrekken op hun reis. Op de terugweg hadden we lunch en een ijs stop en om 17:30 waren we weer in Paihia. Lekker pizza gegeten, want we waren te moe om te koken. Vandaag vertrokken we om 09:00 met de boot. We gingen op een cruise richting the hole in the rock. Op de heenweg zagen we een groep dolfijnen en een blauwe pinguin. Helaas werd ik zeeziek, maar het was toch een leuke ervaring. We konden gelukkig door the hole heenvaren en daarna keerden we om. We stopten in Ohetei Bay voor onze lunch en een wandeling over het eiland. Daarna weer terug naar de haven. Morgen vertrekken we weer naar Auckland om Oud en Nieuw te vieren.

oma Tiny

Leuk verhaal weer.Dat sandboarden,heeft opa dat ook gedaan?