ilzeboogaard.reismee.nl

Black Labyrinth

Vandaag een tour gedaan in de bekende glomworm caves. Ik deed alleen niet zomaar een tour, maar de avontuurlijke versie. De tour begon om 13:30 en de eerste stap was het uitzoeken en aantrekken van een wetsuit, speciale sokken, schoenen en een helm. Daarna gingen we met een busje naar de grot toe. Eerst een 'tube'(zwemband) uitzoeken die past en daar gaan we. Na een testrondje om het gevoel te krijgen, gaan we dan echt de grot in. Een hele gave en vermoeiende tocht. Door nauwe paadjes, smalle gangen, water en lage kamers. Het water in de grot was erg koud, maar dat maakte het niet minder leuk. Onderweg moesten we vaak genoeg bukken, zwemmen door ondiepe stukken en van 2 watervallen naar beneden springen. Als je het licht van je helm uitdeed, kon je de glowworms zien. Glowworms zijn kleine beestjes die in de koude, donkere grotten leven. Ze hangen aan het plafond en zodra ze een bepaalde fase bereikt hebben, worden ze een cocon. Ze gebruiken hun licht om voedsel aan te trekken. Het voedsel komt vanuit het water omhoog en raakt dan verstrikt in de plakkerige draden die de worm naar beneden laat hangen. Zodra de worm uit zijn cocon komt, heeft hij nog maar 3 dagen te leven. In deze 3 dagen moet hij/zij een partner vinden en eieren leggen. Een vrouwtje legt ongeveer 200 eieren, maar slechts 20 procent overleeft. De eieren liggen namelijk in groepjes van 20 en degene die het eerst uitkomt eet alle anderen op. Na afloop een lekkere warme douche, soep en een bagel. Nu lekker bijkomen en uitrusten.

0maTiny

Gaaf Ilze! Je hebt een hele leuke tour gedaan.